PRE NÁŠ DOM

Chráňte si svoj sídliskový „hrad“ – poistenie bytových domov

Prečo by sme si mali dať poistiť bytový dom? Prečo je to také dôležité a čo všetko také poistenie kryje? Ako funguje celý proces uzatvárania poistenia a prípadný proces riešenia poistnej udalosti?

Práve na tieto otázky, ktoré mnohí z nás ešte nepoznajú odpoveď,  sme sa spýtali  Branislava Korla, riaditeľa pre firemnú klientelu Union poisťovne, a. s.,  pobočky v Trenčíne. Priblíži nám  postup Union poisťovne, a. s. pri uzatváraní poistenia bytového domu a proces riešenia poistnej udalosti.

Mohli by ste našim čitateľom priblížiť čím sa Vy osobne zaoberáte v Union poisťovni?

Ako riaditeľ pre firemnú klientelu  manažujem skupinu špecialistov, ktorí sa  predovšetkým zaoberajú  firemným poistením a poistením majetku občanov.

Aké sú najčastejšie poistné udalosti spojené s bytovými domami?

Najčastejšie škody vznikajú zatečením rozličného typu. Príčinou je prasknuté potrubie, prasknutia na stúpačkách, upchatie kanalizácie a pod. Časté sú prípady vandalizmu – poškodenie dverí, rozbitie okien, postriekanie stien sprejmi. Menej časté sú škody vzniknuté požiarom alebo víchricou, ale keď už nastanú, ich odstraňovanie je pre klienta finančne veľmi náročné.

Priblížte nám priebeh získania poistenia, aké dokumenty potrebuje klient a čo musí urobiť?

Na to, aby dom mohol získať poistenie, je potrebné rozhodnutie vlastníkov bytov o tom, že chcú svoj majetok poistiť, najčastejšie sa tak deje na domovej schôdzi. Dôležité je pre nás vedieť, kto môže vlastníkov zastupovať v rokovaniach s našou poisťovňou. Či je to konateľ správcu, niektorý zo zástupcov vlastníkov alebo v prípade Spoločenstva jeho predseda.

Následne je potrebné odhadnúť hodnotu bytového domu. Mala by to byť hodnota, za ktorú je možné daný bytový dom postaviť. Keď to rozmeníme na drobné, tak každý vlastník bytu by si mal dokázať za svoj podiel na poistnej sume kúpiť nový rovnako veľký byt. Keďže však máloktorý klient má takúto vedomosť, dokážeme v tomto kroku klientovi pomôcť a určiť interval, v ktorom by sa podľa nás mala hodnota pohybovať. Následne sa s klientmi rozprávame o tom, aké riziká im hrozia a proti ktorým sa dokážu poistiť.

Ako dlho trvá spomínaný  proces?

Všetko záleží od klienta, ako rýchlo je schopný poskytnúť podklady k vypracovaniu  poistnej zmluvy. Niekedy to trvá týždeň alebo dva, ale poznáme aj prípady, keď tento čas presiahol dobu mesiaca z dôvodu, že klient nedodal potrebné podklady. Z našej strany pracujeme na príprave zmluvy veľmi rýchlo.

Čo si klienti dávajú najčastejšie poistiť?

Základom a podmienkou je živelné poistenie. Pripoistenia sa týkajú rizík spojených so škodou spôsobených vodovodnými zariadeniami, ďalej sú to prípady odcudzenia stavebných súčastí alebo odcudzenie hnuteľného majetku. Špeciálnym rizikom je rozbitie skla a poškodenie budov sprejermi. Klientom ako bonus zdarma ponúkame poistenie za škody spôsobené živočíchmi, čo najčastejšie býva poškodenie novej zateplenej fasády vtákmi, ktoré si v nej robia svoje hniezda.

Na akú dobu sa klienti nechávajú poistiť?

Zmluvy sa podpisujú na dobu neurčitú, len vo výnimočných prípadoch na dobu určitú.

V prípade, že dôjde k poistnej udalosti, čo je klient povinný urobiť?

Po zistení vzniku škody je potrebné nahlásiť ju správcovi domu alebo predsedovi spoločenstva vlastníkov bytov. V prípade, že ide o škodu spôsobenú úmyselným konaním páchateľa, je potrebné privolať políciu. Následne je potrebné o vzniku škody informovať poisťovňu, kde oddelenie likvidácie poistných udalostí určí ďalší postup. Ak si to situácia vyžaduje, nasleduje obhliadka. Náklady, ktoré má klient spojené so škodou, vyplatíme najneskôr do 14 dní od ukončenia šetrenia poistnej udalosti.

Aké sú najčastejšie problémy pri likvidácií škody?

Klienti nahlasujú škody neskoro, čo často znemožní vykonanie obhliadky. Okrem toho jednotliví vlastníci bytov nemajú dostatočnú informáciu o dojednanej poistnej zmluve – čo všetko ich poistná zmluva kryje. Z toho dôvodu si často nárok na náhradu škody buď neuplatňujú alebo si uplatňujú nárok na náhradu škody, na ktorú sa poistné krytie nevzťahuje.

Keď klient zvolí nesprávny postup, ako sa k tomu postavíte vy ako poisťovňa?

Keď nastane takáto situácia, často urgujeme  klientov, aby nám doručili všetky potrebné podklady a usmerňujeme ich, aby došlo čo k najrýchlejšej likvidácii poistnej udalosti a odstráneniu škody. Pri nesprávnom postupe sa väčšinou celý proces predĺži, ale vždy sa snažíme vyriešiť daný problém k spokojnosti klienta.

Čo by ste odporučili majiteľom bytových domov?

Majiteľom by som odporučil, aby sa  zaujímali  o stav svojho majetku a  jeho ochranu  návštevou v  Union poisťovni , a aj svojou prítomnosťou na seminároch, ktoré sú im určené. Mnohým problémom by si  takto predišlo.

 

Union poisťovňa, a. s. vznikla v roku 1992 a je jedným zo zakladajúcich členov Slovenskej asociácie poisťovní. Jej väčšinovým vlastníkom je holandská spoločnosť Achmea, ktorá pôsobí na európskom trhu viac ako dvesto rokov. Union poisťovňa sa zaoberá poistením firemných klientov, majetku občanov a životným poistením. Ako jediná na trhu má aj sesterskú Union zdravotnú poisťovňu. Sme najdôveryhodnejším poisťovateľom na Slovensku – tento prívlastok nám dali naši klienti.